Wydawnictwa
Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka

Produkt dnia
Krótka historia kuratorstwa
Krótka historia kuratorstwa
36,00 zł 30,00 zł
szt.
Gejdar
Gejdar
40,00 zł 17,00 zł
szt.
Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną
Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną
42,00 zł 25,00 zł
szt.

Filmowa odyseja Stanleya Kubricka

Dostępność: chwilowy brak towaru
Cena: 33,00 zł 33.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Monografia twórczości Stanleya Kubricka

Filmowa odyseja Stanleya Kubricka to pierwsza na polskim rynku wydawniczym monografia reżysera „Mechanicznej pomarańczy” przedstawiająca filmowy dorobek Kubricka w szerokim, kulturowym kontekście. Autor udowadnia, że kino twórcy filmowej wersji „Barry’ego Lyndona” było udaną próbą realizacji Wagnerowskiego postulatu stworzenia „sztuki sztuk” – Gesamtkunstwerk, stanowiącego płaszczyznę, na której spotkały się sztuka wysoka i niska, kino artystyczne i gatunkowe, filozoficzny dyskurs i filmowa konwencja. Książka Kletowkiego to narracja uwzględniająca różnorakie perspektywy badawcze (badania kulturowe, literaturoznawstwo, filozofia, antropologia, socjologia, teologia, politologia i estetyka).

Reżyser w swym filmowym dorobku, na który składa się trzynaście pełnometrażowych filmów, z ironicznym zacięciem odsłonił paradoksy zachodniej kultury – z jednej strony posłusznej altruistycznym, judeochrześcijańskim imperatywom, z drugiej opierającej się na brutalnej przemocy prowadzącej do totalnej destrukcji. Ocalić cywilizację może tylko dopuszczenie do głosu spychanego od wieków przez zmaskulinizowaną kulturę przemocy i śmierci „elementu kobiecego” – realizującego w jego obrazach funkcję zbawiennej ofiary.

Książka zawiera również analizę (niezauważonego dotąd przez badaczy, choć uporczywie powracającego w twórczości Kubricka) „motywu Holocaustu”, który stanowił podstawę kontrkulturowej strategii realizacyjnej amerykańskiego reżysera z żydowskim rodowodem.

Filmowa odyseja Stanleya Kubricka kładzie­­­­­ nacisk przede wszystkim na intertekstualność i dialogowość kina twórcy „Oczu szeroko zamkniętych”, traktując wszystkie filmy Kubricka – i te zrealizowane na taśmie, i te stworzone jedynie na etapie scenariusza (jak słynny film o Napoleonie) – jako rodzaj tekstu otwartego, zmuszającego odbiorcę do własnych odczytań i interpretacji.

Piotr Kletowski (1975) – filmoznawca, krytyk filmowy, specjalista w zakresie kina azjatyckiego. Absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, doktor nauk humanistycznych UJ, pracownik naukowy Katedry Kulturoznawsta Międzynarodowego UJ. Autor książek Śmierć jest moim zwycięstwem – kino Takeshiego „Beata” Kitano (Kraków 2003), Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego (Kraków 2006) oraz współredaktor tomów Nowe nawigacje (Kraków 1999, z Marcinem Wroną), Nowe nawigacje II: Azja – cyberpunk – kino niezależne (Kraków 2003, z Piotrem Mareckim). Współtwórca i redaktor działu filmowego w magazynie „Ha!art” (od 1999 roku). Publikuje w książkach zbiorowych i czasopismach „Kwartalnik Filmowy”, „Kino”, „Czas Kultury”, „Tygodnik Powszechny”. Mieszka w Krakowie i Kielcach.

Dane techniczne

Dostępność Chwilowy brak towaru
Wydawnictwo Korporacja Ha!art
Autor Piotr Kletowski
ISBN 978-83-89911-46-9
Liczba stron 400
Oprawa miękka
Rok wydania 2006
Język polski

Produkty powiązane

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl